torsdag 26. april 2007

Bring me to the states!



På jakt etter Fall Out Boys nyeste CD, Infinity On High:

Vandrer blid og fornøyd inn svingdørene på Trekanten imens jeg tenker på hvor deilig det er å ikke være på skolen når jeg egentlig skulle ha vært det. Lukten av kaffe siger imot meg idet det skarpe kjøpesenter-lyset treffer netthinnen. Jeg setter kurs for nærmeste platebutikk, finner fort ut at jeg ikke gidder å lete gjennom alle CDene, så jeg spør mannen som står i kassen.

Meg: Har dere noe av Fall Out Boy?
Mann: ?
Meg: FALL OUT BOY! (aldri hørt om dem?)
Mann: En gang til?
Meg: F.A.L.L mellomrom O.U.T mellomrom B.O.Y
Mann: Nei, det har vi ikke.

Har ikke? Hva faen... Hvis du jobber i platebutikk så må du for det første vite hvem Fall Out Boy er. For det andre så burde butikken din ha en eller annen CD med dem. Irritert gikk jeg ut av butikken og satte kurs for den andre, og siste. Denne butikken er mye større, har ihvertfall dobbelt så mange CDer og dobbelt så mange som jobber der. En gutt på min alder sitter ved kassen og prøvespiller en el-gitar, en mann står bak kassen, og en medarbeider ordner CDer.

Meg: Har dere noe av Fall Out Boy? (i en selvfølgelig tone...)
Mann bak disken: Hva for noe?
Meg: FALL OUT BOY! (Geez. Er alle platebutikkmennesker tilbakestående eller?)
Mann bak disken: Hvilken kategori?
Meg: (himler med øynene) Punk, rock, pop. (sukk...) De er faktisk ganske kjente!
Mann bak disken: Neeeii.. Tror ikke det.
Mann ved CD-hyllene: Jeg kan jo bla igjennom og seee... (begynner å bla).
Meg: Ja, det hadde vært fint egentlig (lener meg på disken).
Mann ved CD-hyllene: Nope, her er det ingenting med Fall Ou... Hva var det igjen?
Meg: FALL OUT BOY! ... Jesus christ..
Mann bak disken: Jeg kan bestille... Men da tar det jo noen uker da.. Hva het de igjen?
Meg: FALL OUT BOY! De er dritkjente i USA, vinner av Grammy, Kids Choice Awards, 1. plass på Billboard listen. Solgt en million album pluss pluss over hele verden...
Mann bak disken: (tar opp telefonen og ringer). Kan du se om du kan få inn noe med Fall Out Boy?... Jaa. De fant noe fra dem... Vi får det inn om en uke eller to. Kan jeg få navn og nummer?
Meg: Fint. Jeg kommer tilbake da.. (gir han navn og nummer og forsvinner ut døren).

Er det mulig? Aldri engang hørt om dem? Jeg er målløs. Og så jobber man i en platebutikk, og selger CDer med de minst kjente artistene, som en gang for lenge siden var en venn av han du vet i det bandet som varmet opp for de som solgte tre tusen album for tolv år siden...

Norge suger. Bigtime. Bring me to the States!

Ingen kommentarer: