fredag 27. mars 2009

Just another day at school.
Mads er blitt emo. Det er ikke tull engang, han har alltid gjort ting han skal, vært (litt) positiv og vært i godt humør. Nå er han sur og lei og stirrer tomt ut i luften. Han har til og med innrømmet det selv. "Jeg er blitt emo; jeg hater skolen, jeg hater fritiden, jeg hater jobben og jeg hater fremtiden min".

Hva skal man gjøre med sånt? Normalt er det jeg som sitter på skolen og er sur fordi jeg ikke orker, gidder eller klarer noenting, but not anymore. Det skremmer meg litt at han sier det høyt så til og med læreren kommenterer at han er i dårlig humør. Jeg ble bare stående og trekke på skuldrene da han så og si stormet ut av klasserommet. Vi gikk i kantinen der jeg kjøpte frokost, kom tilbake og han gav opp allerede før jeg hadde satt meg ned.

Hva skal jeg gjøre? Jeg merker at jeg blir litt emo selv av å høre på alle foredragene han holder for meg om hvor håpløst livet hans er, hvordan han hater skolen og ikke vet hva han skal gjøre med livet sitt. Jeg vet du leser dette Mads, i og med at du sitter 10 cm unna meg og leser dette mens jeg skriver. Så tolk dette som en oppmuntring. Jeg har troen på at du skal klare deg gjennom helgen, neste uke, uken etter der igjen, den neste, den etter der igjen og så videre. Slik du skrev til moren din i sted. Jeg vet du kommer til å gå ut av videregående med bedre karakterer enn meg, komme inn på en bedre skole enn meg og få en fantastisk spennende fremtid. Men hva hjelper dette; nå er det jeg som blir emo.

Vet du fortsatt er sur, nå gikk du på do.. Jeg tror du sitter inne på det mørke avlukket og gråter, kutter dype kutt på underarmen din som minner deg om hvordan alt du gjør i livet ikke går slik du vil det skal. Nå er du tilbake og jeg kan se de røde øynene dine stirre tomt ut i den tette klasseromsluften. Vi har en norskoppgave å levere om nøyaktig 31 minutter. Vi vet begge at vi aldri kommer til å bli ferdige. Det snør ute, alt vi kan se av friheten på utsiden av klasserommet er grå, jævlig snø. Og på innsiden er det like grått og jævelig. Happy days.

3 kommentarer:

iselin sa...

cheer up, emo kid(z)

maddiieeatthedisco sa...

si det til mads.

MonicaBeach sa...

gjør noe gøy med han på fritiden:)