søndag 5. oktober 2008

NEW YORK EPIC BLOGPOST

Jeg er tilbake! Og siden mads forventer seg epic-blogpost så skal han få det. Og dermed får resten av dere det også, enten dere vil eller ikke.

Flyturen dit var lang, men det gikk forsåvidt greit, bortsett fra at vi bare såvidt rakk flyet fra London videre til New York. 7 og en halv time er lenge på fly, og jeg ble nokså rastløs, men jeg overlevde da. Å gå rundt i gatene der på kveldstid var helt surrealistisk, føltes ikke ut som om jeg egentlig var der, på en måte. Det var utrolig klamt og fuktig de første dagene, og det regnet en del = ikke bra for håret mitt = dere får ikke se bildene av meg. Uansett, de første dagene kom vi oss rundt i hele byen ved hjelp av sightseeing-busser, da fikk vi sett alt samtidig som vi kunne gå av og på når vi ville. Litt vått i regnet ble det, men...

Det ble shopping hver dag uansett om det var planlagt eller ikke, vi kom stadig vekk borti diverse butikker som vi fant noe i. Og så er det jo så billig, nesten bare en tredjedel av hva alt hadde villet koste her hjemme. Vi var på en outlet et godt stykke utenfor selve byen, kjørte gjennom New Jersey osv for å komme dit. Det var egentlig ikke så mye vits i å dra dit, i og med at alt er så billig uansett, men fant da en del der, særlig Lacoste, Ralph Lauren og Tommy Hilfiger. Og så var det masse nordmenn der, blant annet en familie vi stadig støtte på, både der, på Century 21 (som jeg haaatet..) og på flyet på vei hjem. Ellers var vi innom Abercrombie & Fitch en del ganger, det var et sjokk for både foreldrene mine og broren min kan du si..

Hvis du ikke vet hvordan hele det merket er, så får du deg en overraskelse, for å si det sånn. "Hovedbutikken" ligger midt ibland alle de aller største merkene, og du kan høre musikken og lukte butikken fra langt unna. Ved inngangen står det alltid to modeller som "dørvakter" og en HUNK i bar overkropp med den mest veltrente kroppen du kan tenke deg, rett innenfor, med en spotlight på seg. Resten av butikken er bekmørk, med spotlights på hyller og bord der klærne ligger, og det de (modellene...) som jobber der danser rundt til den høye musikken. Jeg tror ikke mamma og pappa var så altfor stor fan, ikke broren min heller, ihvertfall ikke av selve butikken ihvertfall. Han kjøpte mer klær enn det jeg gjorde der. American Apparel er men min ting, jeg kjøpte vel fire stykker av den samme hoodien, i forskjellige farger selvfølgelig. Men så har jeg hatt lyst på den i evigheter da, så nå har jeg litt å velge mellom!
Så måtte jeg kjøpe meg ny ipod også .___. Jeg klarte å søle cola på den gamle, men når jeg kom tilbake til hotellet så virket selvfølgelig den gamle.. Det er bare batteriet som ikke lar seg lade opp, men får se om det kan repareres. iPod er ihvertfall billig der borte :) Noen som vet om man kan bytte batteri eller reparere?

Fikk en del fine bilder av skylinen og the statue of liberty da vi tok en sightseeing-båt rundt utenfor selve Manhattan og over til New Jersey, Brooklyn den øya der statuen står. Det var litt tåkete, men fikk da til noen. Det er var ganske sykt å se det litt fra avstand. Det er vanskelig å se noe som helst når man er inne i byen, alt er så høyt og stort. Vi var oppe i empire state building også (øverste bilde), det hjalp meg til å forstå litt av hvor alt lå hen. Vi var heldigvis ikke på så altfor mange museer, sånn som pappa ville, men vi var innom Guggenheim en tur. Vi fikk egentlig sett det meste fra å ta sightseeingbussene, kjøre taxi og gå rundt. Soho var kjempefint, masse fine butikker og restauranter. Times Square var fantastisk, men det var det bare jeg som syntes. Pappa og broren min dro meg med til wall street, der alle advokatene og de folkene jobber, sentrum til hele økonomikrisen USA er midt oppi akkurat nå. Det var ganske kult faktisk.

Det er vanskelig å huske alt jeg har gjort, egentlig. Hele byen er så utrolig travel, det er aldri stille. Jeg var helt utslitt etter en dag med alle inntrykkene osv, sovnet tidlig hver eneste dag. Tidsforskjellen gjorde det heller ikke så mye bedre, selv om det er vanskeligere nå i ettertid å venne seg til norge igjen. Dessuten var jeg mett hele tiden, spiste kjempefrokost hver eneste dag, pannekaker med sirup og masse frukt, kaffe og hele pakka. Og var ikke noe bedre til lunch eller middag, porsjonene er stoooore, men så trengte jeg mye energi til å holde meg levende da.

Nå ryddet jeg akkurat bort alle klærene mine og tømte kofferten før i dag, så har ikke noe bilde av hva jeg har kjøpt eller noe. Men det kommer sikkert noe senere. Kjøpte meg uggs også, til en tredjedel av prisen man får dem for her hjemme. Kjøpte også verdens styggeste sko på footlocker. Det var bra at pappa betalte, selv om jeg har dårlig samvittighet. De er kule på en måte, men utrolig stygge. Knæsj lilla med rosa og hvite striper øverst. Ikke vet jeg om jeg kommer til å bruke dem. Kanskje, hvis jeg føler meg litt spesiell en dag XD

På onsdag var vi å så Hairspray, musikalen altså. Det er en av yndligsfilmene mine, jeg har vel sett den 3 ganger på kino, en gang på internett og et par ganger her hjemme. Jeg kan alle sangene utenat, og en god del av replikkene. Å se den "live" fra nesten første rad var en sinnsyk opplevelse, selv om det ikke var de samme skuespillerne (obviously) og litt forskjellige scener osv. Skikkelig stemning i blant publikum var det også, utrolig morsomt!

Vi leide sykler og syklet rundt i central park en dag også, det er så fint der! Og det er akkurat sånn som man ser det på film, alle slags mennesker går, jogger, sykler og kjører rundt der. Masse hestedrosjer, sykkeldrosjer, små vogner som selger pretzels osv. Det tok lang tid å sykle rundt hele, vi holdt vel på i to timer. Og så var det VARMT, det var det egentlig hele tiden. Jeg er ikke så veldig glad i varme og fuktighet, så var deilig å komme hjem til "kulden". Men for all del, det er ikke noe å klage over. Det var t-skjorte-vær hele uken, men kjøpte mest høstklær. Det var mye fint i butikkene, men hadde ikke så altfor mye overskudd til shopping, dermed trengte vi bare å kjøpe et par ekstra kofferter for å få med oss alt hjem. Det så helt sykt ut da vi hentet all bagasjen på gardermoen, det var vel 8 kofferter, inkludert to små trillebager.

Det var litt skummelt å møte på så mange nordmenn der. Den første dagen møtte vi på den svenske utenriksministeren utenfor Louis Vuitton, og et par stykker fra skolen min (:O) inne på diverse butikker rundtomkring. Alle taxisjåførene syntes det var kjempeinteressant at vi kom fra norge, og vi ble hele tiden spurt om vi ville stemt på McCain eller Obama. Obama, duuuh.

Så det tror jeg egentlig var det viktigste.. Jeg kommer helt sikkert på noe mer som skjedde, ikke nå ihvertfall. Så nå skal jeg henge opp noen nye plakater og fikse litt på veggene mine (jeg har heftig med bilder på den ene her). Kanskje jeg burde få i meg noe mat også. Hele kroppen verker og det føles ut som jeg virkelig har vært på hardfylla en uke. Flyreisen hjem var utrolig lang. Det tok seriøst et døgn. Først mange timer å vente på Newark i New York, så 7 timer på fly.

Vi måtte vente i 5 timer på Heathrow i London på flyet derifra til Norge, som tok ca. 2 timer, men da sov jeg nesten hele tiden. Og så er det jo tidsforskjellen da, holdt på å kollapse i går kveld ved 10-tiden. Nå er jeg bare trøtt og er støl og har vondt så og si overalt. Det er deilig å være hjemme, en uke i New York tar virkelig på kreftene, men fy søren det var verdt det.

Fikk posten i sted av naboen som har tatt den inn for oss, og ENDELIG har brillene mine kommet til postkontoret, så i morgen skal jeg dit for å hente dem :D Jeg gleder meg! Det er så deilig å sitte på rommet igjen, ha ryddet i skapet og med masse nye klær og morsomme ting :D Hvordan det blir å komme tilbake på skolen i morgen vet jeg ikke, det kan jo bli spennende å få tilbake alle prøvene og innleveringene jeg hadde før høstferien, og vi har prøve allerede på onsdag igjen faktisk. Det var deilig med et lite avbrekk i hverdagen, men jeg tror rett og slett ikke jeg hadde overlevd så veldig lenge i new york. Jeg tror ærlig talt ikke at det er helt min by, men jeg elsket den alikevel. Tror jeg må velge en litt roligere by å studere i når jeg er ferdig med videregående. Jeg vet ihvertfall at jeg skal til USA, for sånn er det bare! :)

6 kommentarer:

Camilla Didriksen sa...

Så utrolig mange fine bilder :)

Irene sa...

herregud, du er HELDIG

Anonym sa...

åh, heldignøff :-) en lang og bra skrivd blogg, var morsomt å lese den og herlige bilder ^^,

maddiieeatthedisco sa...

tusen takk til alle tre :D

Omana sa...

Ååh, heldig! Jeg vil også til new york! bra bilder, og bra blogg! :D

maddiieeatthedisco sa...

taaakk :D